Kaipa näistä karhukurimuksista, valtameren vaihtelevista höykytyksistä ja muista tylymmistä tekeleistä on jo toipumaan ehtinyt, mutta varmistellaanpa vaihteeksi vähän lämpöisempiä väreitä elokuvailojen laajasta valikoimasta. Blogin alkuvuosina oli enemmänkin aietta painotella monenmoisen romanttisen hömppäviihteen osuutta poimimalla näitä ihastuksista sekä hairahduksistakin kertovia komedioita runsaammin kommentoitavaksi, vaan niinpä vain ovat nämä monesti ilahduttaneet rakkaushattarat hiipuneet selvästi. Joulukuussa juttujen aiheena ollut kotimainen Kesäkaverit ainakin osittain sopii kyseiseen lajityyppiin, mutta yleisesti on ollut ihan liian hiljaista näiden osalta.
Paluu sydänparkoja kiusivan elokuvaviihteen pariin ei aivan tuoreimpien teosten kautta tapahdu, vaan pitää palailla noin vuosikymmen taaksepäin, jotta The Rebound löytyisi. Kyseinen teos valikoitui illan lopetteluun, koska siitä oli ennakkokäsityksenä, ettei olisi ihan mitään lässyintä söpöstelyä, vaan voisi tulla pikkuisen tuimempaakin tilittelyä ja sopivan lyhyt noin 90 minuutin kesto lupaili, ettei yö venähtäisi ihan hirmuisen pitkälle. Kyseessä onkin kohtalaisen piukka pakkaus, eikä tässä tapauksessa taida olla aikaa esitellä katsojalle hahmojen taustoja kovinkaan seikkaperäisesti ennen kuin onkin jo tilanne päällä ja maailma mullistumassa.
Ihan suoraan kriisin keskelle ei sentään katsojaa viskaista, mutta lähellä kuitenkin jo ollaan, kun Sandy (Catherine Zeta-Jones) toimittaa lapset oppipoluilleen ja huristelee laulellen kotia kohti. Päivän hiljainen ja rennompi aika kuluu tietokoneella koripallomanagerointipeliä naksutellen, mutta alkaapa Sandy siinä sivussa myös katselemaan koneelle tallennettuja kotivideoita Frank-pojan (Andrew Cherry) taannoisilta syntymäpäiviltä. Juhlahumun keskellä pöydälle harkitsemattomasti asetettu kamera on eräänä hetkenä kuvannut vähän muutakin kuin lasten riehakkaita leikkejä ja iloista lahjajakoa, sillä puolisolla ovat olleet aivan muut puuhat mielessä pirskeiden lomassa.
Hymy hyytyykin Sandyn kasvoilta nopsasti, eikä paljoa enää laulata ja videon jälkeen puoliso onkin jo käytännössä entinen mies. Sandy ei todellakaan tahdo jäädä paikoilleen voivottelemaan, vaan aikoo poikkaista yhteiset asumiset pettäjän kanssa suunnilleen siihen paikkaan ja ilmeisesti hipsaista mahdollisimman vauhdikkaasti aivan muihin maisemiin. Lähiöelämä saa vaihtua suurkaupungin vilskeeseen, sillä Sandy, Frank ja Sadie-tytär (Kelly Gould) ryhtyvät etsimään asuntoa New Yorkista, eli kohtalainen muutos aiempien vuosien arkeen olisi luvassa ja ehkäpä voisi uudesta alustakin puhua. Nuorilla lapsilla toki riittää tilanteessa ihmeteltävää sekä kummasteltavaa, mutta The Rebound ei tosiaan ole niitä teoksia, jotka lähtevät kaikki kysymykset selvittämään, vaan suunta on eteenpäin, ja jos ei nyt aivan kaasu pohjassa, niin kohtalaisen reippaalla tahdilla kuitenkin.
Kaupungissa asuva Aram (Justin Bartha) on myös isojen elämänmuutosten kynnyksellä, ja heppu ilmeisesti kokee olevansa melkoisen hukassa suunnan suhteen. Takana ei ole yhtä pitkää liittoa kuin Sandylla, mutta erohuolet mieltä murheellistavat ja samaan aikaan pitäisi saada paremmin otetta arjesta. Aramin vanhemmat (Joanna Gleason ja Art Garfunkel) yrittävät poikaansa auttaa, mutta tiedä sitten, ovatko heidän neuvosa juuri siihen paikkaan parhaiten sopivia... Joka tapauksessa Aramilla olisi työhaastattelu paikallisessa naisten keskuksessa, koska osa-aikatyö kaverin kahvilassa ei välttämättä aivan täysin vastaa elämälle sekä uralle asetettuja tavoitteita.
Aram onkin opiskellut sivuaineena naistutkimusta ja pääsee keskukseen hommiin, mutta jatkaa toki kahvilassakin työskentelyä. Sandy taas hakee töitä eräältä urheilukanavalta ja lyhyen haastattelurupattelun jälkeen todetaan, että hän on erittäin pätevä ja innostunut faktantarkistajan hommiin. Taustatyö uutisten takana kelpaakin mainiosti, koska erilaiset urheiluun liittyvät tilastot sekä tapahtumat ovat pitkään olleet Sandyn vapaa-ajan intohimona, ja joidenkin mielestä polte kyseiseen harrastukseen saattaa olla liiankin voimakas. Uusi ura uudessa kaupungissa olisi mukavasti aluillaan ja seuraavaksi pitäisi löytää asunto, mikä vie Sandyn Aramin työpaikalle, koska kahvilan omistajalla on samassa kiinteistössä kämppä vuokrattavana. Sattuupa kaveri vielä mainostamaan, että jos tulee tarvetta, niin Aram on kokenut ja luotettava lastenvahti.
Sandy ei jää asuntoasioissakaan empimään, vaan tarttuu tarjoukseen, joten hänen toipumisensa erosta näyttää edistyvän vinhaa vauhtia. Ystävälleen hän jutteleekin, että muutos on ollut monessa mielessä positiivinen juttu, koska aiempi elämä oli alkanut tuntumaan jatkuvasti kutistuvalta ja tukahduttavalta loukolta. Uudet kuviot ja harrastukset virkistävät aivan eri tavalla, joten ystävä uskaltautuukin ehdottamaan, että kenties toipumista voisi vielä viimeistellä vaikka väliaikaisella suhteella. Sandy lopulta uskaltautuukin treffeille, mutta sepä ei enää sujukaan aivan yhtä kitkattomasti kuin uuden kaupunkielämän alkuaskeleet. Näillä vähän omituisilla ja typerryttävillä treffeillä on kuitenkin sellainen vaikutus, että lapsenvahdiksi huikattu Aram alkaa vähitellen ystävystyä Sandyn kanssa ja välit näyttäisivät kehkeytyvän kuumempaan suuntaan...
Kyllähän The Rebound ainakin kertakatseluna on kohtalaisen viihdyttävä elokuva lajissaan, enkä usko, että se uusinnallakaan lähtisi hirmuisesti tökkimään. Romanttisten komedioiden joukossa se ei mielestäni ole mitään tylsämielisintä kopiota ja mukailua valtavirrasta, vaan painotukset ja ratkaisut ovat jopa jossakin määrin omaperäisiä. Tykkään siitäkin, ettei The Rebound lähde hirveästi paisuttelemaan jokaista mahdollista tunnekuohua, vaan lähestymistapa tuntuu olevan hillitympi ja arkisempi, mutta enpä silti väittäisi, että kiihkoilut ja kiivastumiset olisi täysin höylätty pois. Satunnaisista hurjistumisista huolimatta arvelisin, että huumaavia huipentumia ja riipaisevia riitoja hakevalle The Rebound on pitkälti liian tasaista kyytiä.
Liian kiltiksi en kuitenkaan lähtisi elokuvaa luonnehtimaan, koska pikkuisen epätyypillisesti se laitettiin Yhdysvalloissa levitykseen R-ikäsuosituksen kera, eli selkeästi suunnattiin aikuisemmille yleisöille. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että suurin osa lajityypin edustajista yritetään viilailla nuoremmillekin sopiviksi. Väkivaltaa ja päihteilyä löytyy, mutta melko hillitysti, eikä seksikohtauksessakaan paljoa paljasteta ja muutenkin tämä puoli jää muuhun yhdessäoloon verrattuna todella vähäiseksi. Onkin siis helppoa lähteä arvelemaan, että vähemmän kaunisteltu kielenkäyttö on pääsyynä korkeahkoon ikäsuositukseen. Antaahan tämä toki mahdollisuuden tuoda muitakin aikuisempia teemoja pikkuisen uskaliaammin esille, eikä tarvitse joka asian kohdalla olla pohtimassa, että onkohan tämä nyt sopivaa vaiko eikö.
Paikoin tulee kyllä mieleen, että ehkä joitakin juttuja olisi voinut kokeilla hieman rohkeamminkin tai pikkuisen pirullisemmalla virneellä, mutta eipä The Rebound silti mikään toivottaman lässy ole. Suhteen päättymisestä, uudesta alusta ja ikäeron aiheuttamista epävarmuuksista tulee mieleen myös runsaat viisi vuotta sitten katsottu ja kommentoitu 2005 ilmestynyt Prime, jota käsittääkseni oli lähdetty siistimään sieltä sekä täältä, että saatiin ikäsuositusta pudotettua laajemman katsojakunnan houkuttelemiseksi. Muistikuvat eivät tosin aivan terävintä laatua ole, mutta mielestäni elokuvissa on aiheiden suhteen samankaltaisia piirteitä ja tämä varhaisempi tapaus on jutuiltaan ainakin astetta kiltimpi. Pitää silti sanoa, ettei The Rebound toki mikään törkyturpailun huipentumaan pyrkivä täysin estoton rääväsuinen revittely missään tapauksessa ole, mutta paikoin tilitellään kohtalaisen reippaasti, eikä lähdetä arastelemaan kiroilevampia ilmauksiakaan. Sopivan harvakseltaan annosteltuna kiehahtelu kyllä hymyilyttää, eikä räyhäily kulahda tylsäksi heti alkuunsa.
Mikään isompi yllätys ei ole, että suurin osa elokuvan huumorista on sanallista, mutta The Rebound ei silti ole jatkuvien vitsisutkautusten väsymätön vyörytys, vaan mukana on kohtalaisesti tilannepohjaista hassutteluakin ja vivahdus myös fyysisempää kohellusta. Listan viimeiseen kohtaan liittyvistä muksauksista muistettavin esimerkki lienee Aramin toimiminen maalitauluna naisten keskuksessa. Kaunan ja vihan varastoa vastaanottavana ihmismätkintäsäkkinä toimiminen voi olla ajoittain ennemmin tukalaa kuin palkitsevaa touhua, mutta eipä näitäkään kurituksia lähdetä pitkittelemään tai toistelemaan tarpeettomasti. Puolivälin kohdilla nähtävä nyrkkeilyottelu toki sopii pitämään urheiluhenkisesti nimetynkin elokuvan harrastuspuolta mukana ja kehän tapahtumat ovat hetkisen verran karkaamassa kirjaimellisesti syliin. Toki lastenvahtihommissa on muutakin puuhaa kuin pelkkää rupattelua, mutta näistäkään ei lähdetä vääntelemään mitään hillitöntä kirmailua tai sekoilua ja kaikkiaan tosiaan fyysisempi vääntäminen on varsin vähäistä.
Mielestäni The Rebound ei oikeastaan edes tarvitse mitään irrallisia kohkauspätkiä pitääkseen menon pirteänä, vaan se etenee muutenkin ihan mukavaa tahtia ja enimmäkseen viihdyttävissä merkeissä. Ensimmäisellä puolikkaalla ei hirmuisesti jumitella tai jahkailla, vaan eteenpäin mennään monessakin mielessä ilman jatkuvaa menneitä kohti vilkuilua. Silloin tällöin yritetään hakea huumoriin hieman kiusallisempiakin vivahteita, mutta selvästikään ei ole lähdetty myötähäpeää maksimoimaan tai hahmojen piinaavampia hetkosia pitkittelemään. Zeta-Jones ja Bartha hoitavat hommansa hyvin suurelta osin, mikä onkin oleellista, sillä The Rebound ei tuo ruudulle mitään ikimuistoisesti revitteleviä sivuhahmoja kohtauksia kaappailemaan, vaan kummankin ystävät jätetään melko vahvasti taustoille. Ehkäpä kohtalaisen kurjien toipumistreffien torveloiva osapuoli on eräänlainen potentiaalinen outoiluheppu, mutta hänenkin näyttäytymisensä pidetään lopulta lyhyenä käväisynä.
Romanttisten komedioiden peruskiemuroihin toki kuuluu se, ettei sovi ihan pehmoisinta polkua onnelliseen loppuun läpsytellä, vaan viimeisellä kolmanneksella pitää se löydetty rakkaus ja lupaava tulevaisuus asettaa uhatuksi. The Rebound ei ole mikään poikkeus tässä mielessä, eikä lopputeksteihin luikahdeta ilman tunnelmien tummentamista, mutta siitä elokuva kuitenkin ansaitsee mielestäni kiitokset, ettei se tätä viimeistelevää kuviota kuluneimman kaavan kautta kierrätä muita matkien. Se ei oikeastaan heitä helpotukseksi edes sitä yksiselitteisintä onnellista loppua, vaan jättää juttuja sopivasti auki, mutta myös jälkeensä vähintään pienoista positiivista värähtelyä.
Hetken verran tuntui siltä, että viimeiseen 15-minuuttiseen kimaraan lähdetään sullomaan aivan liikaa kaikkea ja samalla pikakelataan yht'äkkiä isompikin kimpale kuukausia, mutta mukavaksi yllätykseksi tämä kuitenkin toimii elokuvan eduksi, kun pakkakin pysyy kasassa, eikä vain hajoa yhdentekeväksi säntäilyksi. Loppupuolen hoputus toki jättää paljon pimentoon ja katsojan kuvittelun varaan, mutta eipä tahdin tiivistyminen silti vieraannuta, vaan ainakin omalla kohdalla viimeiset kohtaukset tuovat hiukan yllättäenkin hahmoja läheisemmiksi. Lopetus onkin pirteällä tavalla poikkeava ja siitä tykkään läpi elokuvan, ettei aleta isommin keskinäisesti kiukkuilemaan tai kostohommiin heikkoina hetkinäkään, ja näin pääpari säilyttää omissa silmissä sympaattisuutensa koko keston verran. Sitä kautta päättely on helppo hyväksyä ja vaikka The Rebound ei hyvästien hetkellä niinkään nenäliinojeen suurkulutukseen katsojaa syöksisikään, niin onhan siinä ripaus koskettavuutta kuitenkin, eikä jätä kylmäksi tai täysin yhdentekevää jälkimakua. Kokonaisuutena The Rebound on mielestäni melko kepeä tekele, eikä elokuva pyri katsojaa liikoja riepomaan tai synkistelemään, vaan murheellisemmista tuokioista huolimatta tarina on suurimmaksi osaksi hauskaa ja viihdyttävää vilkuiltavaa.
The Rebound (2009)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti